В началото на 2017 г. в София ще отвори врати нова дерматологична клиника Дерма-Акт. Екипът от дерматолози си е поставил амбициозната цел да промени изцяло представите за тази сфера, да даде по-широк достъп до качествени дерматологични услуги и да изгради навици за правилна грижа за кожата. Ето какво разказа пред Redmedia основателят на клиниката д-р Константинос Пагидас.
Д-р Пагидас, анонсирахте като новаторска дерматологичната клиника, която предстои да откриете в София. Какви нови методи в грижата за кожата ще предлагате, които не се прилагат в България?
– Да, така е. Планираме вече официално откриване през януари. За клиниката мога да говоря много. Но основното е, че желая тя да се превърне в място, в което да има обмяна на знания между различните специалисти, а самите пациенти да чувстват, че за тях се грижи не един лекар, а цял отбор от лекари, които подхождат с искрено отношение и грижа към тях. Много бих се радвал, ако успеем да се преборим със стереотипа, че създаваме клиника, за да правим естетични процедури. Идеята ни е да предлагаме на хората това, от което наистина имат нужда.
Не твърдя, че клиниката ще е новаторска в терапията, но съм сигурен, че тя ще е иновативна в активното отношение към пациента, и по-специално към децата. Ще се радвам повече хора да имат достъп до качествени грижи без това, че посещават една от най-високооборудваните и луксозни клиники да им създава притеснение или неудобство. Всички пациенти трябва да влизат и да излизат от клиниката с усещането, че са получили най-доброто, защото в крайна сметка, когато говорим за здраве, всеки от нас го заслужава.
Казахте „по-специално към децата“ – какво имате предвид?
– Желая, и съм насочил усилията си, в нашата клиника да има специално време за децата, в което да се предлагат безплатни прегледи. Това, което липсва най-много е информираността на хората. Те не различават нюансите и специфичния ход, с които протичат дерматологичните заболявания в детска възраст, например атопичния дерматит, алергиите, инфекциозните заболявания, каквато е варицела. Освен това много родители се притесняват от опашките, които трябва да изчакат пред кабинетите на лекарите. Затова искам да прескоча всичко това и да направя достъпа до клиниката лесен, без пациентите да остават с усещането, че посещението при лекар е трудно.
Ще работите ли със Здравната каса по дерматологичните клинични пътеки?
– Искаме да работим със Здравната каса, да. Вече сме подали документи за целта.
От кои държави са международните специалисти, които сте планирали да каните и кой ще бъде първият?
– Засега оставаме в тайна името на първия специалист. Но сме говорили с колеги от Гърция и Италия. За Италия сме на етап „обсъждане“, докато с колегите от Гърция вече имаме много добри отношения и сме положили първи стъпки към партньорство. Сред тях има такива, които са тясно специализирани в конкретни области на нашата дейност.
Какво показва вашата практика – кои са най-честите грешки, които правим по отношение на грижата за кожата?
– Това е много широкоспектърен въпрос. Много хора не знаят, че са алергични към препаратите, с които си перем дрехите. Всеки човек е различен, неговата кожа също. Затова трябва да се отнасяме с особено внимание спрямо конкретния случай.
Какви са навиците, които трябва да си изгради всеки човек за правилна грижа за кожата? При какви ситуации трябва да търсим консултация с дерматолог?
– Консултациите с дерматолог е най-добре да се провеждат превантивно веднъж в годината, тъй като много лесно свикваме с кожата си. Например нещо, което не е редно, можем лесно да го приемем като част от нас, а в същото време то да се окаже здравословен проблем. Едни от най-честите такива случи са бенките. За една бенка можем да мислим, че не е нещо опасно, но да се окаже, че е злокачествена. Хубаво е да ни следи един и същ кожен лекар и да ни консултира, когато има нужда от по-специална грижа. Давам още един пример – човек може да има пърхот, но да не осъзнава, че става въпрос за алергия, за себореен дерматит, за алергия, която с съответната козметика или медикаментозна терапия може да бъдат лекувани за кратък период от време.
Препоръката ви е веднъж в годината да се ходи на дерматологичен профилактичен преглед, така ли?
– Да. Така, както хората са свикнали да ходят на кардиолог веднъж в годината. Кожата ни е не по-малко важен орган, това са най-важните 2 квадратни метра в нашия живот.
Какви са впечатленията ви – българите при напреднала проява на даден дерматологичен проблем ли търсят лекар-специалист или се консултират навреме?
– Най-доброто лечение е това, което започва в началото на всяко едно заболяване. Неслучайно сигурно сте чували израза „добрата анамнеза е половин лечение“ – а това е възможно в самото начало на възникване на проблема. Защото, колкото по-дълго една болест е оставена да се развива, толкова по-трудно е да се справим с нея. А впечатленията ми са, че всички хора закъсняват или все отлагат да потърсят дерматологична помощ. И това не се отнася само за българите. Никой не идва навреме на преглед. Трябва ситуацията наистина да стигне до толкова некомфортно ниво за самия пациент, че чак тогава да отиде на преглед. Целият процес протича на няколко етапа – проява на проблема и опит за самолечение, преминава се към природно лечение и след като всичко това не помогне и състоянието се влоши, тогава вече се търси дерматолог. Ето защо отново искам да подчертая и да се върна на профилактичното посещение веднъж годишно. Гледайте на него като на инвестиция, инвестиция във вашето здраве и спокойствие.